Blijven of schrijven?

Je zou denken dat ik nu wel wat anders aan mijn hoofd heb dan werk: een pasgeboren baby, kraambezoek dat staat te popelen om langs te komen en nog even een buikgriep er tussendoor. Maar de afgelopen weken hebben er veel veranderingen plaatsgevonden in het het bedrijf waar ik voor werk, waardoor ik word gedwongen om opnieuw na te denken over mijn carrière.

Ik kan geen vuile en schone was over mijn werkgever buiten hangen, maar het komt erop neer dat mijn werkgever de afgelopen twee jaar een andere koers is gaan varen. Door een overname en reorganisatie zijn functies veranderd of verdwenen. Mijn baan als accountmanager stond in het teken van relatiebeheer en klantbehoud. Van keiharde sales of targets was geen sprake. Mijn team en ik hadden veel vrijheid om onze doelen te bereiken. Het leukste aan het werk vond ik de dagelijkse bezoekjes aan klanten, de mogelijkheid om met hen mee te denken en de afwisseling in de dagelijkse werkzaamheden. Dat alles lijkt nu te gaan veranderen.

Mij is gevraagd om tijdens mijn bevallingsverlof al in gesprek te gaan. Dat gaat morgen gebeuren. Het is uiteraard al bijzonder dat ik tijdens mijn verlof word ontboden op het digitale hoofdkantoor, maar ik ben te nieuwsgierig om geen acte de presence te geven.

De afgelopen dagen heb ik natuurlijk al meerdere scenario’s de revue laten passeren in mijn hoofd. En ik kom tot de conclusie dat er (naast ontslag) drie reële opties zijn:

Bij mijn huidige werkgever blijven
En zien hoe de bal gaat rollen. Misschien valt het mee met de reorganisatie en liggen er juist mooie kansen in het verschiet; ik ben inmiddels de langst zittende accountmanager. De baan komt met veel extra’s: een leaseauto, goed salaris, laptop en thuiswerken. Daarnaast heb ik erg leuke klanten en zijn mijn directe collega’s ook heel gezellig (alhoewel twee van hen ontslag hebben genomen vorige maand). De zekerheid van een vast contract is ook fijn in combinatie met ons groeiende gezin en alle verplichtingen die daarbij horen.

Zoeken naar een andere baan in accountmanagement/customer success management
Het leuke van dit werk is het contact met klanten en het werken aan de relatie. Daar ben ik goed in en het werk biedt veel vrijheid. Ik zou dan wel bij een kleiner bedrijf of start-up aan de slag willen. Ooit zei iemand tegen me tijdens een sollicitatiegesprek dat ik niet corporate genoeg was. Toen vond ik het een belediging. Nu vind ik het een compliment. De vriendjespolitiek, de gelaagdheid en de regeltjes zijn niets voor mij.

Voor mezelf beginnen met freelance docent
Ik speel vaak met het idee om weer voor de klas te gaan staan, maar ik wil mezelf niet verbinden aan 1 school. En ik wil ruimte hebben om te zeggen: ‘nu werk ik een maand niet’. Daarnaast wil ik iets gaan doen met mijn passies schrijven en verhalen. Vorige maand heb ik gejureerd bij een thrillerprijs en dat vond ik heel tof om te doen. Daarnaast heb ik vroeger filmrecensies geschreven en webredactie gedaan bij de NPO. Als ik voor 75% inkomsten kan halen uit doceren en 25% uit schrijf- of tekstwerk dan zou dat heel gaaf zijn.


Plaats een reactie